Tsunami Jepun dan Orang Melayu yang Kurang Pendidikan

Kurang pendidikan 1

Saya salahkan editor Berita Harian yang tidur atau mungkin terganggu dengan masalah Tsunami yang melanda Jepun. Tapi Zoy pun bukan kali pertama lukis karikatur yang bersifat provokatif. Satu dunia dah tahu pasal ni. What’s wrong with your common sense? Kalau Malaysia dilanda Tsunami dan masyarakat dunia ganti Ultraman tu dengan Hang Tuah, tak naik keris berasap air limau segala berdemo tepi-tepi jalan (dan menyusahkan orang)

Kurang pendidikan 2

Seorang cikgu yang bagi komen sebegini. Membandingkan kerosakan yang dilakukan tangan manusia sendiri dengan kuasa Tuhan? Saya cuba kaitkan perlakuan askar Jepun ke atas tanah melayu dengan kejadian Tsunami, namun tak releven. Memang fakta, kejadian alam yang berlaku atas muka bumi ni berpunca daripada tangan-tangan manusia itu sendiri, tapi membuat perbandingan secara terus macam ni, saya rasa sangat malu ada pendidik mempunyai pola pemikiran yang sangat dangkal. Come on la, thousand died from this disaster. Kalau ada saudara-mara pemberi komen yang mati dalam kejadian ni, mungkin komen macam ni tak timbul. Belum terkena batang hidung sendiri, bolehlah cakap.  Tolong jangan guna internet ni nak berfacebook sahaja. Buka minda.

Kurang pendidikan 3

Contoh pelajar yang guna internet setakat nak main games, facebook, layan youtube, dan carik downline dalam skim MLM dia. Adik , kalau rumah adik kena tsunami, andaikata Tuhan tak ketuk pintu , minta maaf sebab bagi Tsunami dan korbankan semua keluarga adik, rasa-rasa adik nak buat apa? Saya rasa budak ni buah epal dengan buah limau pun dia tak kenal. Bandingkan kuasa tuhan dengan kerosakan yang manusia sendiri buat.

Tak tercapai akal saya bagaimana mereka-mereka yang terlibat ni akan meneruskan kehidupan seharian. Bersyukurlah kita tak berada di tempat meraka tapi masih lagi sebahagian produk 1 Malaysia yang ada mentaliti bodoh seperti di atas. Inilah bahana guna internet utk benda-benda tak berfaedah.

Moga-moga Tuhan lindungi  Malaysia daripada bencana dasyat sebegini.

p/s: Saya harap Editor Berita Harian akan letak jawatan

5 thoughts on “Tsunami Jepun dan Orang Melayu yang Kurang Pendidikan

  1. Bukan setakat Berita Harian. Kosmo! pun sama. Meletakkan ‘prihatin’ kepada Ratu Porno Jepun melebihi rakyat Jepun yang lain. Malu aku mempunyai surat khabar sebegini ‘prihatin’.

  2. kosmo tu tabloid. citer2x macam tu la pelaris dia. semua sibuk tanya maria ozawa selamat tak… grrrrrr 0_o

  3. kalo tgk Harakah ngan malaysiakini.. dorang pun guna kartun untuk hina pemimpin.. sama je tak berpendidikan.. ada hukum hina pemimpin nih.. ada cara nak tegur pemimpin.. bukan dengan cara hina begitu.. jawab di akhirat nnt ye..

  4. good point. just in this case, it’s nothing to do with political motive. it’s about death and live.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s