Nostalgia Ramadhan

Haaaa….kali ni bukan sambungan kisah pemuda berbaju pink tu. Draft pun takde. Idea menerawang entah kemana-mana. Bersempena dengan kehadiran bulan penuh keberkatan ini, rasa macam nak korek-korek balik nostalgia pengalaman aku berpuasa. Hakikatnya tak banyak yang aku ingat atau yang betul-betul aku ingat. Aku lambat belajar puasa. Mungkin masa tingkatan 1, masa aku mula tinggal di asrama. Semua orang berpuasa, sah-sahla aku kene puasa jugak. Masa darjah 5, masa tu sekolah agama, waktu petang, aku dengan selamba je makan ais-krim depan budak-budak lain yang mungkin berpuasa hahaha. Tapi kelibat seorang budak ni, Apai namanya , report kat ustazah kata aku tak puasa membawa padah. Kene pulak dengan ustazah yang paling garang, Ustazah Raha. Aku dipanggil ke depan kelas dan dicubit di bahagian data sambil memberi peringatan berikut “Kalau awak tak nak puasa, tak perlulah nak tunjuk dengan kawan-kawan yang lain. Dah cukup gangster lah tu?”. Arghhh geramnya aku tapi memang salah aku kan. Selesai kelas, aku terus tarik Apai ke belakang kelas dan menumbuk tepat kemuka dia. Berdarah jugakla gigi dia. Padan muka (Ehhhhhh terlebih pulak fantasi aku. Bab tumbuk-menumbuk tu hanya rekaan semata-mata)

Pernah jugak mulut kecil ini celupar dengan mak ayah aku pasal puasa ni. Masa tu kecik lagi la. Sehari sebelum raya, abang-abang aku sibukla buat lemak, rendang semuanyalah kat belakang rumah. Mestilah penatkan..dahla puasa…kenelah pulak jaga api buat lemang tu. Abang aku bukaklah puasa sebab dah tak tahan katenyee….. So aku tanyalah mak aku, boleh tak kalau aku nak bukak puasa. Tapi mak tak bagi…pastu aku cakap arr…. “Habis tu abang tu boleh bukak? Mak ni pilih kasih arr…” . Saling berpandangan mak ayah aku masa tu (seingat aku lah). “Sampai hati cakap macam tu…”. Ala masa tu budak-budak. Cepat sangat terpengaruh dengan skrip-skrip drama swasta yang biasa ditonton kat TV1. Ampun……!!!

1st day puasa kt matrikulasi sangat sadis dan eksotik. Aku dengan Addin lambat siket pergi ke café sebab malas nak berasak-asak. Bila sampai je café, makcik tu dengan bercucuran air mata kata kat kitaorang nasi dah habis. Kene tunggu. Aku masa tu dah la macam sedih je sebab 1st puasa jadi macam tu. Kitaorang balikla bilik dulu bancuh cordial buat juadah batal puasa. Pas solat, kitaorang pergi balik café dan menikmati keenakkan nasi putih yang sudah habis tu. Hai..macam-macam dugaanya

Kat UKM plak, aku, amiruddin, dengan saleh pergilah bazar Ramadhan masa 1st day puasa. Hujan selebat-lebat umat. Gigihlah berlindung dibawah lembayung atap-atap plastik penjaja tu. Owhh…kalau kat Bangi ni, bazar ramadhan dia memang mervelous laaa…penat woo nak rayau. Best giler! Aku kalau ada motor, tersangatlah gigih kalau nak pergi bazar2 ni..tapi kalau bawak kereta tu, minta maaflah ye. Tidaklah bernafsu. Jem yang amat dan aku tidaklah tergolong dalam insan yang gigih menempuh kesukaran itu untuk mendapatkan nasi goreng ayam berempah terbaik!

Tahun  ni, agak suram sikit bulan puasa kali ni. Kalau tahun lepas aku ada Fahmi, member yang boleh dibuat teman masa berbuka. Tahun ni, rasanya mustahil aku akan bergelak ketawa bersama-sama housmate aku untuk berbuka bersama-sama. Plan aku, makan kurma, sembahyang maghrib dulu, pastu baru makan bertemankan gilmore girls musim ke-2 ataupun grey’s anatomy season ke-3. Hujung minggu baru gigih bersama teman berbuka bersama-sama ataupun lepak rumah abang aku yang terbukti mempunyai isteri yang sangat handal masakannya. Yeaahhhaaa!

Apapun, aku nak ucapakan selamat berpuasa dan aku nak mohon ampun dan maaf jika terdapat penulisan kat sini mengguris hati yang lain. Kalau rasa-rasa nak ajak berbuka sama-sama, jangan malu-malu invite aku yang tak beberapa nak malu ni. Okeh?

6 thoughts on “Nostalgia Ramadhan

  1. Kesian plak kisah Ramadan ko. Aku takder hal nak ajak berbuka.best gak sekali sekala berbuka dgn kwn2 nih..nanti aku roger2 kalo dapat date..dkt shah alam tu ader je beberapa kedai yg mmg aku dah target nak makan.hehheheh

  2. okla tue masih dapat igt lagi peristiwa terutama waktu sekolah rendah..
    tp x tahan tue bila kata siap tumbuk..
    terkejutz..
    hehehehe..

    i pun agak bosan berbuka sesorang..
    insya Allah ada kelapangan jika berbuka bersama yer..

  3. Zah : aku dah suarakan keinginan itu kt Saleh…kita tengok response nye ye
    Shah : Boleh je…kita dah la dok sekangkang kera ja…meh bukak puasa sesama…!

Leave a Reply

