Jangan Belok-Belok

The effort of News Strait Times Press (NSTP) educating teenagers to read English newspaper is good. The idea is great by creating a advertisment on the media but the implementation is rather bad. Iklan ni dah lama keluar kat TV dan ramai budak-budak dah terikut-ikut dengan skrip dalam iklan tu..”Don’t Belok-belok”. Iklan dia macam ni. Adalah satu group budak sekolah menengah ni naik bas. Budak-budak nakal ni biasalah duduk belakang sekali. Typical Malaysian culture. Yang baik ni (bawak paper NSTP) duduk depan budak-budak nakal ni. Adalah scene yang budak nakal ni kacau-kacau budak baik ni. Then ada sorang minah saleh ni naik bas. Dia tanyalah kat budak2 nakal ni macam mana nak pergi tugu negara. Tapi sebab budak2 ni tak pandai English, budak ni cakapla English yang merapu. Paling orang ingat part don’t belok-belok tu la. Pastu budak baik ni tolonglah cakap kat minah salleh tu macam mana nak pergi ke tugu negara. Maka termalulah budak-budak nakal tu sambil tutup muka dengan paper NSTP tuh!!

Actually my point is, iklan tu bagi misleading message kat budak-budak even kat aku yang muda remaja ni! Hahaha..Meh aku senaraikan mesej yang aku dapat daripada advertisement tu:

1. Iklan tu menggalakkan budaya sindiran bagi menyedarkan orang lain. Lepas budak baik tu tolong minah salleh tu, dia cakapla (dengan muka poyo konon hebat sangatlah) dengan budak nakal tu, haa itulah aku suruh korang baca surat khabar Inggeris korang tak nak..(something like that). Nada/tone suara budak tu sangat irritating. Aku dengar pun berbulu.
2. Iklan tu menggalakkan keganasan. Dalam real-life, budak baik tu dah memang kene bantai ler sebab sound budak-budak tuh. Tak mungkinlah dia berani nak sound sebab awal-awal iklan tu, ada tunjuk macam kene buli.
3. Learning english is not just by reading newspaper. Oklah memang penting baca paper English untuk improve kita punya Inggeris tapi tak berkesan sangat. We have to speak it loud like having conversation with people around us. Paper can’t say anything. It just you and the words. It help in term of vocabulary.

I hate that advertisement…Piece of Crap……….

8 thoughts on “Jangan Belok-Belok

  1. can i kno da nearest stop 2 national monumen?
    die nak g umah cik maimon kot??

    ~jwpan budak tu mmg wat hati aku bagai dikeletek2..whingwhing~

  2. hihihi pastuh ada satu part tuh
    “thank you, please come again”
    smua word eng die tau je die sebot..hihi lawak jenaka sungguh!

  3. haah akupon tgk gak iklan tu tapi takde la plak rasa bermotivasi. aku dari skolah tak penah minat blaja english. sampai skrg pon, kalo kena amik subject tu sure aku benci. tapi aku nak gak pandai. aku banyak improve bila aku start tulis fanfiction. bila beta reader aku betolkan grammar aku, baru cam aku pasan kat mana aku banyak salah. cumer komunikasi tu sangat hampeh ah sebab tak penah praktis… huhuhu…

  4. Kalau aku arr jadi mamat yang duduk belakang kena sound tu dah lame buli budak sound dia tu.haha.. jahatnye aku.

  5. Saya sudah menonton iklan itu..
    tapi secara peribadi ia satu peringatan kepada diri saya sendiri dan juga orang lain..
    tidak semua pandai berbahasa inggeris..
    tp kalo x reti x payah la sombong n kutuk orang lain yang nak belajar..
    bukan itu dikatakan bodoh sombong..
    sekarang ini negara mula dibanjiri pelancong dari serata dunia..
    tidak malukah jika kita tidak dapat menguasai bahasa inggeris..
    even di pejabat pun skrg nie semua urusan dalam bahasa inggeris..
    kecuali pejabat kerajaan la..

  6. Don’t neglect the Malay language just because we want to learn English, that’s what I say. What those naughty boys said are true, you’re a Malaysian, don’t neglect the language of your own roots. But don’t neglect English just to respect the Malay language, it’s best to learn both.

    But, among those comments I see, and the article itself, many of you encourage the use of good English and good Malay, you people seem to disregard your own advice. You’re using “bahasa rojak” for god’s sake.

Leave a Reply

